Allt för din valp & kattunge

Både valpar och kattungar bör vara besiktigade och vaccinerade redan före leverans till sin nya familj. Syftet med besiktning av unga djur är att i ett tidigt stadium se tecken på missbildning eller sjukdom. Du som är på väg att köpa hundvalpen eller kattungen ska få tillgång till besiktningsintyget av säljaren. Du kan också välja att inte köpa hunden eller katten utifrån vad veterinären har sett vid besiktningen. I vissa fall kan det vara obetydliga skönhetsfel, utan betydelse för hälsa och framtid, men det kan också vara allvarliga missbildningar.

Se sektionerna vaccination, chipmärking och besiktning i vår prislista för priser

Boka hembesök

Att valpen eller kattungen är veterinärbesiktigad före köpet är lite av en kvalitetsstämpel av uppfödaren. Denne vill att du ska veta vad du köper och inte drabbas av obehagliga överraskningar. Besiktning, vaccination och ID-märkning kan vi göra vid hembesök. Det är skönt att slippa stressen för tik och valpar respektive katthona och kattungar att resa till en veterinärklinik, samtidigt som risken minskar för att de små utsätts för smitta när de är så unga och inte har hunnit bli vaccinerade.

Det är idag lag på ID-märkning och registrering av hundar och katter (både inne och utekatter) i Sverige. Valpar och kattungar ska märkas före 4 månaders ålder. ID-märkning är även en förutsättning för att skaffa EU-pass till ditt djur. Genom att märka dem med ett mikrochip kan djurets unika chipnummer användas för att identifiera dem resten av livet med hjälp av en speciell avläsare. Mikrochipet injiceras under huden och ingreppet känns inte mer än en vanlig vaccination.

Vi hjälper dig med:

• Besiktning